Blended learning, neboli smíšené nebo hybridní vzdělávání, je vzdělávací přístup, který kombinuje tradiční osobní výuku v učebně s online vzdělávacími metodami. Tento model se stal stále populárnějším v posledních letech, a to zejména díky technologickému pokroku a rostoucí dostupnosti digitálních nástrojů. Blended learning využívá to nejlepší z obou světů – osobní výuky a online vzdělávání – aby zlepšil efektivitu a flexibilitu vzdělávacího procesu. Umožňuje studentům využívat výhod osobního kontaktu s učitelem a zároveň těžit z pohodlí a přístupnosti online materiálů.
Jednou z hlavních výhod blended learningu je jeho schopnost individualizovat vzdělávání. Díky online komponentě mohou studenti pracovat vlastním tempem a zaměřit se na oblasti, které potřebují více procvičovat. Tento přístup navíc umožňuje učitelům lépe sledovat pokrok studentů prostřednictvím různých analytických nástrojů a upravovat výukové plány podle individuálních potřeb. Kromě toho může být online obsah snadno aktualizován a přizpůsoben, což zajišťuje, že studenti mají přístup k nejnovějším informacím a zdrojům.
Blended learning rovněž podporuje rozvoj digitálních dovedností studentů, což je v dnešní době neocenitelná kompetence. Studenti se učí pracovat s různými technologiemi, což jim poskytuje výhodu v jejich budoucí kariéře. Výzvou však může být zajistit, aby všichni studenti měli rovný přístup k potřebné technologii a internetovému připojení, což je klíčové pro úspěch tohoto modelu. Celkově lze říci, že blended learning představuje inovativní a efektivní přístup k modernímu vzdělávání, který dokáže přizpůsobit výuku individuálním potřebám studentů a zároveň je připravit na digitálně orientovaný svět.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)