Obrácená třída, známá také jako „flipped classroom,“ je pedagogický přístup, který mění tradiční způsob výuky tím, že přenáší určité aspekty procesu učení mimo třídu. Tradičně je výuka vedena frontálně, kde učitel předává znalosti studentům během vyučovací hodiny, zatímco studenti následně řeší domácí úkoly a procvičují nabyté vědomosti samostatně. V obrácené třídě je tento proces převrácen. Studenti se seznamují s novým učivem předem, obvykle prostřednictvím online přednášek, videí, nebo čtením materiálů, které si mohou prohlédnout ve svém vlastním tempu. Tento přístup umožňuje využít čas ve třídě efektivněji pro interaktivní aktivity, diskuze, a řešení problémů pod vedením učitele.
Jednou z hlavních výhod obrácené třídy je její potenciál pro zvýšení angažovanosti studentů a jejich aktivní účast na procesu učení. Protože studenti přicházejí do třídy již s určitým porozuměním tématu, mohou se lépe zapojit do hlubší diskuze a kritického myšlení. Učitelé pak mohou fungovat více jako facilitátoři a mentoři, kteří pomáhají studentům s aplikací znalostí a při řešení konkrétních problémů. Tento přístup též umožňuje diferenciaci výuky, protože studenti mohou studovat materiál vlastním tempem a zároveň v rámci třídy získají individuální podporu tam, kde ji nejvíce potřebují.
Implementace obrácené třídy však přináší i určité výzvy. Klíčovou z nich je potřeba zajistit, aby všichni studenti měli přístup k potřebné technologii mimo školní prostředí, což může být problematické zejména v socioekonomicky znevýhodněných oblastech. Dále, úspěšná implementace vyžaduje nejen technické zázemí, ale i změnu v přístupu učitelů, kteří musí připravit kvalitní a poutavé materiály pro samostudium a zároveň vytvořit efektivní interaktivní aktivity pro využití času ve třídě. Přestože existují tyto překážky, obrácená třída představuje inovativní způsob, jak podporovat hlubší učení a rozvoj klíčových dovedností studentů v 21. století.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)