Holistický přístup ve vzdělávání je pedagogická strategie, která se zaměřuje na rozvoj celé osobnosti studenta, nejen na jeho akademické schopnosti. Tento přístup vychází z filozofie, která se snaží pochopit jednotlivce jako celek – včetně jeho emocionálních, sociálních, fyzických a intelektuálních aspektů. Místo soustředění se pouze na tradiční akademické předměty, holistické vzdělávání klade důraz na rozvoj měkkých dovedností, jako je kreativní myšlení, řešení problémů, spolupráce a empatie. Důležitou součástí tohoto přístupu je podpora osobní odpovědnosti a povědomí o vlastním učení, což studentům pomáhá stát se celoživotními učícími se.
Implementace holistického přístupu ve školách často zahrnuje integraci různých metod výuky a učení, které podporují aktivní zapojení studentů. Například projektové učení, které podporuje spolupráci mezi studenty a propojuje znalosti z různých oborů, může být efektivní metodou, jak dosáhnout holistických vzdělávacích cílů. Učitelé mohou také zahrnout do výuky prvky mindfulness, aby pomohli studentům rozvíjet jejich emocionální inteligenci a schopnost se soustředit. Vzdělávací programy mohou být navrženy tak, aby podporovaly osobní růst a rozvoj vnitřní motivace, což studentům umožňuje lépe porozumět svým vlastním potřebám a cílům.
Výzkumy ukazují, že holistický přístup může mít pozitivní dopad na celkové dobro studentů i jejich akademický úspěch. Studie naznačují, že studenti, kteří se vzdělávají v prostředí, které podporuje holistický rozvoj, mají často lepší sociální dovednosti, větší emocionální stabilitu a vyšší motivaci k učení. Tento přístup navíc pomáhá studentům připravit se na budoucí kariéru v rychle se měnícím světě, kde jsou vyžadovány komplexní dovednosti a adaptabilita. Holistické vzdělávání tak nejen přispívá k akademickému růstu, ale také podporuje zdravý životní styl a celkovou spokojenost studentů, což je klíčové pro jejich úspěšnou integraci do společnosti.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)