Vzdělávání je proces získávání, předávání, přijímání a aplikace znalostí, dovedností, hodnot a přesvědčení. Tento proces je zásadní pro rozvoj jednotlivce i společnosti, neboť poskytuje nezbytné nástroje pro intelektuální, sociální a ekonomický rozvoj. V rámci vzdělávání se rozlišuje formální, neformální a informální vzdělávání, přičemž každé z nich hraje specifickou roli v životním cyklu jedince.
Formální vzdělávání je strukturovaný a hierarchicky organizovaný vzdělávací proces, který je typicky realizován ve vzdělávacích institucích jako školy a univerzity. Je charakteristický stanovenými učebními osnovami, kvalifikovanými učiteli a učitelkami a formalizovaným systémem hodnocení a certifikace. Cílem formálního vzdělávání je poskytnout studentům ucelenou sadu znalostí a kompetencí přizpůsobenou určité věkové skupině a úrovni vzdělávání. Formální vzdělávání hraje klíčovou roli v přípravě jedinců na profesní život a společenskou participaci.
Neformální vzdělávání je typ učení, které probíhá mimo rámec formalizovaných vzdělávacích institucí a není spojeno s pevně danými učebními osnovami nebo certifikací. Jedná se o spontánní, často neplánované učení, které probíhá na základě individuálních zájmů a potřeb. Příklady neformálního vzdělávání zahrnují učení se prostřednictvím rodiny, zájmových skupin, pracovních zkušeností, cestování nebo samostudia. Neformální vzdělávání je flexibilní a často významně ovlivňuje osobní rozvoj jedince a jeho schopnost přizpůsobit se různým situacím v životě.
Informální vzdělávání představuje neustálý proces, kdy jednotlivci získávají znalosti, dovednosti, postoji a hodnoty z každodenních zkušeností, například z rodinného prostředí, práce, společenských interakcí a médií. Informální vzdělávání je nezáměrné, není organizované ani strukturované a často se děje „mimochodem“ v běhu života. Přestože je méně viditelné než formální a neformální vzdělávání, hraje zásadní roli v celoživotním učení a vývoji osobnosti. Informální vzdělávání umožňuje jedincům adaptovat se na změny ve společnosti a technologii, a podporuje rozvoj kritického myšlení a nezávislého rozhodování.
Mgr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)