Pedagogická psychologie je vědní disciplína ležící na rozhraní psychologie a pedagogiky. Jejím hlavním předmětem zájmu je pochopení procesů učení a vyučování, tedy toho, jak lidé, zejména děti a adolescenti, získávají nové informace, dovednosti a postoje, a také toho, jak tyto procesy mohou učitelé nejefektivněji podporovat. Pedagogická psychologie se zabývá též motivací, emocemi, vývojovými charakteristikami jedinců a skupinovou dynamikou ve třídě. Pracuje s poznatky z oblastí kognitivní, vývojové, sociální a emoční psychologie a aplikuje je na vzdělávací kontext.
Pedagogická psychologie se věnuje řadě témat, mezi která patří například styly učení, strategie pro efektivní výuku, hodnocení a feedback, metody a techniky motivace, vztahy mezi učiteli a studenty či specifické potřeby žáků s poruchami učení nebo nadání. Pedagogičtí psychologové jsou také zapojeni do výzkumu a vývoje testů a diagnostických nástrojů, prostřednictvím kterých lze hodnotit vzdělávací úspěšnost a potřeby jednotlivců. Při své práci úzce spolupracují s učiteli, rodiči a dalšími odborníky ve školství, aby podpořili optimální vzdělávací prostředí.
Výzkum v oblasti pedagogické psychologie přispívá k rozvoji teorií učení a výuky. Tyto teorie pak slouží jako základ pro vytváření vzdělávacích programů a intervencí, které jsou efektivní a přizpůsobené různým vzdělávacím potřebám. V praxi mohou být tyto poznatky využity například při návrhu školních osnov, přizpůsobení výuky různým typům žáků nebo při implementaci nových technologií do vzdělávacího procesu. Pedagogičtí psychologové také hrají důležitou roli ve vzdělávání učitelů, kteří se díky jejich poznatkům mohou stát lepšími vzdělavateli a efektivněji reagovat na potřeby svých žáků.
Mgr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)