Blended learning, neboli smíšené vzdělávání, je moderní přístup ke vzdělávání, který kombinuje tradiční metody výuky (prezenční výuka ve třídě) s online vzděláváním. Tento přístup se stal obzvláště populární díky technologickému pokroku a rozšíření internetu, což umožňuje studentům a pedagogům využívat digitální nástroje a zdroje ke zlepšení vzdělávacího procesu. Blended learning se snaží optimálně propojit výhody obou metod – bohatou interakci a okamžitou zpětnou vazbu z prezenční výuky s flexibilitou a dostupností online materiálů.
Jedním z největších přínosů blended learningu je jeho schopnost přizpůsobit se individuálním potřebám studentů. Online část vzdělávání umožňuje studentům pracovat vlastním tempem, kdykoliv a kdekoliv, což může být velkou výhodou pro ty, kteří mají různé časové možnosti nebo preferují samostatné studium. Prezenční výuka pak nabízí možnost osobní interakce s učitelem a spolužáky, což je důležité pro rozvoj sociálních dovedností a schopnost pracovat v týmu. Tento přístup také podporuje aktivní učení, kde jsou studenti motivováni k samostatnému objevování a řešení problémů, což může zvýšit jejich angažovanost a uspokojení z učení.
Na druhou stranu, implementace blended learningu vyžaduje pečlivé plánování a přípravu. Pedagogové musí být vyškoleni v používání online platforem a technologií, a také v navrhování efektivních učebních plánů, které kombinují oba přístupy. Kvalitní blended learning program by měl zahrnovat jasně definované cíle, strukturované aktivity a hodnocení, které podporují jak individuální, tak skupinové učení. Navíc, přístup k technologiím a internetové připojení může být omezený, což může představovat výzvu zejména v méně rozvinutých oblastech. Přes tyto výzvy, blended learning představuje významný krok vpřed ve vzdělávání, který může nabídnout kvalitnější a přístupnější vzdělávací zkušenosti pro širokou škálu studentů.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)