Blended learning, neboli kombinované vzdělávání, je moderní přístup k výuce, který propojuje tradiční prezenční výuku s online vzdělávacími aktivitami. Tento model se stal populárním díky technologickým pokrokům a stále rostoucí potřebě flexibilních vzdělávacích metod. Blended learning umožňuje studentům nejen účastnit se osobních lekcí a seminářů, ale také využívat online zdroje, jako jsou interaktivní lekce, videa, diskusní fóra, a další digitální nástroje. Tímto způsobem se může zvýšit angažovanost studentů, kteří mají možnost pracovat vlastním tempem a přizpůsobovat si výuku podle svých individuálních potřeb.
Jedním z hlavních přínosů blended learningu je jeho schopnost podporovat individualizaci výuky. Tradiční model výuky často naráží na omezení ve smyslu časového rámce a možnosti individuálního přístupu ke každému studentovi. Blended learning však umožňuje učitelům snadněji monitorovat pokroky jednotlivých studentů a poskytovat jim personalizovanou zpětnou vazbu. Například, pokud student v online prostředí neporozumí určitému konceptu, může učitel rychle identifikovat tuto mezeru ve znalostech a nabídnout dodatečné materiály nebo individuální konzultace. Tento přístup může vést k lepšímu pochopení a udržení učiva, což je klíčové pro úspěšný vzdělávací proces.
Dalším významným aspektem blended learningu je jeho schopnost zvyšovat dostupnost a flexibilitu vzdělávání. Studenti, kteří mají omezené možnosti docházet na prezenční výuku kvůli geografickým, časovým nebo jiným omezením, mohou prostřednictvím online komponentů pokračovat ve svém vzdělávání z libovolného místa. Blended learning také umožňuje efektivnější využití času ve třídě, kde se studenti mohou zaměřit na aplikaci znalostí a řešení složitějších problémů, zatímco základní fakta a koncepty se mohou naučit online. Tímto způsobem se může zvyšovat kvalita výuky a uspokojení jak studentů, tak i učitelů.
Blended learning tedy představuje inovativní přístup, který kombinuje výhody tradičního a online vzdělávání. Tento model nejenže zvyšuje dostupnost a flexibilitu výuky, ale také umožňuje větší personalizaci a efektivnější využití času, což může vést k lepším vzdělávacím výsledkům. V době, kdy se vzdělávací instituce po celém světě snaží přizpůsobit novým technologiím a měnícím se potřebám studentů, je blended learning jedním z nejslibnějších směrů, jak dosáhnout těchto cílů.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)