Blended learning, česky často překládaný jako kombinované nebo smíšené vzdělávání, představuje inovativní přístup ve vzdělávacím procesu, který kombinuje tradiční výukové metody s moderními digitálními technologiemi. Tento model vzdělávání integruje prezenční výuku, kterou známe z klasických školních prostředí, s online vzdělávacími aktivitami, a tím rozšiřuje možnosti učení. Blended learning umožňuje studentům nejen získávat znalosti v prostředí třídy, kde mohou přímo interagovat s učiteli a spolužáky, ale také využívat digitální platformy pro samostudium, které podporují individuální tempo a styl učení. Tento přístup je obzvláště přínosný v dnešní digitální době, kdy je k dispozici široká škála technologických nástrojů, jako jsou e-learningové kurzy, webináře, virtuální laboratoře a online diskusní fóra.
Jednou z klíčových výhod blended learningu je jeho flexibilita, která umožňuje přizpůsobit vzdělávací proces individuálním potřebám studentů. Například studenti, kteří potřebují více času na pochopení určitého tématu, mohou opakovaně přistupovat k online materiálům, zatímco ti, kteří učivo zvládnou rychleji, mohou pokračovat v prohlubování znalostí prostřednictvím rozšiřujícího obsahu. Navíc, tento model podporuje rozvoj digitální gramotnosti, která je v současné době klíčová pro uplatnění na trhu práce. Interakce s digitálními platformami nejenže posiluje technické dovednosti, ale také rozvíjí kritické myšlení a schopnost efektivně vyhledávat a hodnotit informace.
Navzdory mnoha výhodám přináší blended learning i určité výzvy. Implementace tohoto modelu vyžaduje pečlivé plánování a přípravu, zejména ze strany pedagogů, kteří musí být dostatečně školeni k efektivnímu využívání technologií ve výuce. Rovněž je nezbytné zajistit přístup k potřebným technologiím pro všechny studenty, aby nedocházelo k nerovnostem v přístupu ke vzdělání. Dalším aspektem je potřeba zachovat motivaci studentů, kteří se v online prostředí mohou cítit izolovaní. Přesto, díky svým adaptabilním vlastnostem a schopnosti obohatit vzdělávací zkušenosti, blended learning představuje perspektivní směr pro budoucnost vzdělávání, který může přinést významné přínosy jak pro studenty, tak pro učitele.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)