Blended Learning, česky označován jako smíšené nebo hybridní vzdělávání, představuje kombinaci tradičního prezenčního vzdělávání s online vzdělávacími metodami. Tento přístup využívá výhody obou forem – osobního kontaktu a flexibilitu digitálního prostředí. Základní idea spočívá v tom, že studenti tráví určitou část výuky v klasické třídě s učitelem a další část pracují samostatně prostřednictvím online platforem. Tento model umožňuje individuální přístup k učení, kdy si studenti mohou přizpůsobit tempo a obsah výuky svým potřebám a zájmům.
Blended Learning není pouhým smíšením dvou metod vzdělávání, ale jde o strategický přístup, který vyžaduje promyšlené plánování a integraci. Jedním z klíčových prvků je interaktivita a zpětná vazba, kterou mohou učitelé poskytovat prostřednictvím online nástrojů. Online platformy nabízejí různé formy obsahu, jako jsou videa, interaktivní simulace, testy a diskusní fóra, které podporují aktivní zapojení studentů do procesu učení. Prezenční část výuky pak může být zaměřena na diskuse, praktické úkoly a projekty, kde je osobní interakce klíčová pro hlubší porozumění a aplikaci teoretických znalostí.
Výzkumy ukazují, že Blended Learning může výrazně zlepšit výsledky studentů, pokud je správně implementován. Mezi hlavní výhody patří flexibilita, dostupnost zdrojů, možnost individualizace výuky a efektivní využití času. Na druhou stranu, úspěšná realizace tohoto modelu vyžaduje technologické zázemí, odbornou přípravu učitelů a ochotu studentů aktivně se zapojit do online aktivit. Přes tyto výzvy se Blended Learning stává stále populárnější formou vzdělávání, která je schopna naplňovat potřeby moderního vzdělávacího prostředí a připravit studenty na dynamický svět 21. století.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)