Blended learning, známý také jako smíšené nebo hybridní vzdělávání, představuje pedagogický přístup, který kombinuje tradiční prezenční výuku s online vzdělávacími aktivitami. Tento model výuky se stává stále populárnějším díky rozvoji informačních technologií a zvýšené dostupnosti internetu. Blended learning umožňuje studentům využívat výhody obou světů: interakci s učitelem a spolužáky v reálném čase ve třídě a flexibilitu a individualizaci učení prostřednictvím online zdrojů.
Jednou z hlavních výhod blended learningu je možnost personalizace vzdělávacího procesu. Studenti mohou studovat vlastním tempem a zaměřit se na oblasti, kde potřebují více praxe nebo porozumění. Online platformy často nabízejí interaktivní cvičení, videa, kvízy a další formy multimediálního obsahu, které mohou obohatit tradiční výukové metody a učinit učení zábavnějším a efektivnějším. Učitelé mohou využívat data z online aktivit k monitorování pokroku studentů a přizpůsobovat své výukové strategie podle individuálních potřeb.
Dalším přínosem blended learningu je jeho schopnost podporovat rozvoj digitálních dovedností, které jsou v dnešní době nezbytné. Studenti se učí nejen obsahu svého studijního programu, ale také získávají zkušenosti s používáním různých technologií a online nástrojů, což je připravuje na budoucí kariéru v digitálním věku. Navíc tento model výuky může zvyšovat dostupnost vzdělávání pro studenty, kteří mají omezený přístup ke škole nebo potřebují větší časovou flexibilitu, například z důvodu práce nebo rodinných závazků. V kombinaci s tradičním vzděláváním tak blended learning nabízí komplexní a adaptabilní přístup k modernímu vzdělávání, který může významně přispět k lepším vzdělávacím výsledkům.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)