Blended learning, česky často nazývaný také jako kombinované nebo smíšené učení, představuje inovativní přístup ke vzdělávání, který integruje tradiční výuku v učebnách s online vzdělávacími aktivitami a technologiemi. Tento model kombinuje to nejlepší z obou světů: osobní interakci, kterou zprostředkovává klasická výuka tváří v tvář, a flexibilitu a dostupnost, kterou umožňuje online vzdělávání. Smíšené učení tak nabízí studentům možnost přizpůsobit si tempo a způsob studia podle svých individuálních potřeb a preferencí, což může vést k lepším vzdělávacím výsledkům a hlubšímu porozumění studovanému materiálu.
Jedním z klíčových prvků blended learningu je využití různých digitálních nástrojů a platforem, které podporují interaktivní a angažované učení. Tyto technologie mohou zahrnovat online kurzy, virtuální učebny, multimediální prezentace, diskusní fóra, testy a další formy digitálního obsahu. Online složka blended learningu umožňuje studentům přístup k učebním materiálům kdykoli a odkudkoli, což je zvláště užitečné pro ty, kteří mají omezený čas nebo potřebují flexibilitu kvůli práci nebo jiným závazkům. Interaktivní prvky, jako jsou diskusní fóra a virtuální skupinové práce, také podporují spolupráci a komunikaci mezi studenty, což přispívá k bohatšímu a mnohostrannějšímu vzdělávacímu prostředí.
Další významnou výhodou blended learningu je možnost individuálního přístupu ke studentům. Díky kombinaci různých metod a technologií mohou učitelé lépe sledovat pokroky a potřeby jednotlivých studentů a přizpůsobit výuku tak, aby co nejlépe vyhovovala jejich individuálním učebním stylům. Učitelé mohou využívat data z online platforem k identifikaci oblastí, kde studenti potřebují další podporu, a poskytovat jim cílenou pomoc nebo doplňkové materiály. Tento personalizovaný přístup může výrazně zvýšit efektivitu učení a pomoci studentům lépe dosáhnout jejich vzdělávacích cílů. Celkově lze říci, že blended learning představuje moderní a efektivní přístup k vzdělávání, který reflektuje potřeby současné společnosti a technologický pokrok.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)