Blended learning, česky označovaný jako smíšené vzdělávání, představuje kombinaci tradičního prezenčního vzdělávání s online výukovými metodami. Tento přístup využívá výhody obou modalit, čímž usiluje o optimalizaci procesu učení a zvýšení jeho efektivity. V praxi to znamená, že studenti se částečně účastní výuky v tradičním třídním prostředí s učitelem a spolužáky, zatímco zbývající část výuky probíhá prostřednictvím digitálních platforem, které mohou zahrnovat online kurzy, webináře, interaktivní cvičení a další elektronické zdroje. Díky této flexibilitě mohou studenti přizpůsobit své studium svým individuálním potřebám a časovým možnostem.
Jednou z klíčových výhod blended learningu je jeho schopnost podporovat individuální přístup k učení. Online komponenty umožňují studentům učit se vlastním tempem, opakovat lekce, které jim dělají potíže, a přistupovat k materiálům kdykoliv a odkudkoliv. To může být zvláště přínosné pro studenty s různými učebními styly a potřebami, protože jim poskytuje možnost přizpůsobit své studium tak, aby co nejlépe vyhovovalo jejich osobním preferencím. Tradiční prezenční výuka pak doplňuje tuto individualizaci tím, že poskytuje možnosti pro přímou interakci s učitelem, diskuse se spolužáky a praktická cvičení, která jsou nezbytná pro rozvoj sociálních dovedností a týmové spolupráce.
Implementace blended learningu však přináší i určité výzvy. Úspěšná realizace tohoto modelu vyžaduje pečlivé plánování a integraci technologických nástrojů do vzdělávacího procesu. Učitelé musí být vyškoleni v používání digitálních platforem a v metodikách online výuky, aby mohli efektivně kombinovat různé vzdělávací strategie. Rovněž je důležité zajistit přístup ke kvalitnímu digitálnímu obsahu a technické vybavenosti pro všechny studenty, aby se předešlo digitální propasti. Přes tyto výzvy však blended learning nabízí významný potenciál pro inovaci a zlepšení vzdělávacích procesů, což ho činí atraktivní volbou pro moderní vzdělávací instituce.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)