Flipped Classroom (obrácená třída)

Flipped Classroom, v češtině známá jako obrácená třída, je pedagogický přístup, který mění tradiční uspořádání procesu učení. Zatímco v konvenčním modelu výuky jsou studenti nejprve seznámeni s novou látkou během vyučovacích hodin a následně si doma procvičují a rozšiřují znalosti prostřednictvím domácích úkolů, obrácená třída tento proces převrací. V tomto modelu se studenti s novou látkou seznamují předem, často prostřednictvím online videí, textů nebo jiných digitálních zdrojů, a čas ve třídě je pak věnován hlubší práci s tímto materiálem, diskusím, praktickým cvičením a řešení problémů.

Tento model výuky má několik výhod. Umožňuje studentům učit se vlastním tempem a poskytuje možnost se k látce vracet, pokud je to potřeba. Díky tomu může být učení více personalizované a studenti si mohou lépe osvojit znalosti předtím, než je začnou aplikovat. Ve třídě se pak klade důraz na interaktivní procesy, jako jsou diskuse, spolupráce na projektech a praktické aktivity, které podporují hlubší pochopení a rozvoj kritického myšlení. Navíc, učitelé mohou během výuky věnovat více času individuální podpoře studentů, identifikaci jejich potřeb a přizpůsobení výuky tak, aby efektivněji podporovala jejich učení.

Přestože Flipped Classroom nabízí mnoho výhod, nesmí se opomíjet ani její výzvy a omezení. Efektivita tohoto modelu do velké míry závisí na dostupnosti kvalitních vzdělávacích materiálů a digitálních technologií, což může být problematické v oblastech s omezeným přístupem k těmto zdrojům. Rovněž je nezbytné, aby studenti přijali odpovědnost za své vlastní učení a byli schopni efektivně pracovat samostatně, což nemusí být pro všechny přirozené. Učitelé také musí změnit svůj přístup k výuce a stát se spíše facilitátory a mentory než tradičními přednášejícími, což může vyžadovat další školení a podporu. Celkově vzato, Flipped Classroom představuje inovativní přístup k výuce, který, pokud je aplikován správně, může významně obohatit vzdělávací proces a připravit studenty na náročné výzvy současného světa. 

PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *