Formativní hodnocení je pedagogický přístup, který se zaměřuje na průběžné sledování a podporu studentova učení s cílem optimalizovat vzdělávací proces a zlepšit dosažené výsledky. Tento typ hodnocení se liší od tradičního, sumativního hodnocení, jež se obvykle provádí na konci učební jednotky nebo kurzu a jehož cílem je zjistit, jak dobře student zvládl danou látku. Formativní hodnocení je naopak neustálým procesem, který probíhá během celého období učení a slouží k identifikaci silných a slabých stránek studentů, aby bylo možné přizpůsobit výukové metody a materiály jejich individuálním potřebám.
Jedním z klíčových aspektů formativního hodnocení je zpětná vazba. Kvalitní zpětná vazba je specifická, konstruktivní a včasná, což studentům umožňuje pochopit, co dělají správně a kde mají prostor pro zlepšení. Tento proces zahrnuje nejen hodnocení ze strany učitele, ale i sebehodnocení a vzájemné hodnocení mezi studenty. Sebehodnocení podporuje metakognitivní dovednosti, tedy schopnost studentů reflektovat své vlastní myšlenkové procesy, zatímco vzájemné hodnocení rozvíjí kritické myšlení a schopnost konstruktivní kritiky.
Implementace formativního hodnocení vyžaduje aktivní zapojení učitele, který musí být schopen efektivně komunikovat se studenty a přizpůsobovat své výukové strategie na základě průběžné analýzy jejich výkonů. Přestože je tento přístup časově náročnější a vyžaduje větší míru interakce mezi učitelem a studenty, výzkumy ukazují, že formativní hodnocení přináší řadu výhod, včetně zvýšené motivace studentů, lepších vzdělávacích výsledků a hlubšího porozumění učivu. Tímto způsobem se formativní hodnocení stává nedílnou součástí moderního vzdělávání, které klade důraz na individuální přístup a celoživotní učení.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)